ثبت برند در ایران
چه مدارکی برای ثبت شرکت توسط اتباع خارجی نیاز است؟
آنچه در اینجا گفته می شود ۰ تا ۱۰۰ ثبت برند تجاری در ایران است و هیچ بخش یا هزینه پنهانی غیر از موارد گفته شده وجود ندارد. به شما اطمینان می دهیم که پایان مطالعه این مطلب یا بعد از تماس با ما، شما با تمامی مراحل ثبت و هزینه های آن کاملا آشنا خواهید شد و در نهایت شما تصمیم میگیرید که خودتون ثبتش کنید یا به ما واگذار کنید.
برای ثبت شرکت با کارشناسان راهبران ثبت به تماس شوید
ثبت علامت تجاری
تولید کنندگان و صاحبان مشاغل همواره برای محصولات خود، اسمی را انتخاب می کنند که بعد از شناخته شدن توسط بازار هدف (مشتریان ) ، شناخته و مطرح می شود.
اولین اقدام برای شروع فعالیت تجاری، چه تولیدی و چه خدماتی، انتخاب و ثبت علامات تجاری است. این نام تجاری خدمات یا محصولات شما را از رقبا متمایز می کند و مشتریانتان شما را به آن نام خواهند شناخت.
در حقیقت هر شرکتی که اقدام به گزینش و ثبت علامت تجاری می کند محصولات خود را متمایز از سایر محصولات مشابه بازار می نماید. تمایزی که به هنگام دیدن یا شنیدن نام آن علامت تجاری می تواند یاد آور خصوصیات و ویژگی های مخصوص آن محصول باشد.
بنابراین ثبت علامت تجاری تنها داشتن یک نام یا یک علامت نیست بلکه معیاری برای شناساندن شما در بازارهای ملی و جهانی است.
سوالات متداول
- برای ثبت برند کجا باید رفت ؟
ثبت برند شرکت فقط از طریق سامانه ثبت برند اداره مالیکت معنوی بوده و نیاز نیست به جایی مراجعه کرد چون تمامی فرآیند به جز مراجعه نهایی، آنلاین می باشد.
هزینه ثبت برند و علائم تجاری چقدر است؟
هزینه ثبت برند با توجه به میزان کالاها و طبقات متفاوت می باشد، اما به طور میانگین هزینه ثبت برند در سال ۱۴۰۲ یک میلیون و دویصت هزار تومان است که در صورتی که فرآیند ثبت برند را به موسسه ما واگذار کنید به این مبلغ، هزینه مشاوره و انجام که مبلغ ۴ میلیون تومان می باشد نیز اضافه می گردد.
مدت زمان ثبت برند و علامت تجاری چقدر است؟
مدت زمان اطمینان از ثبت برند حداقل ۴۵ روز می باشد که شامل ۱۵ روز بررسی اولیه برند در سامانه و ۳۰ روز برای درج آگهی در روزنامه رسمی می باشد.
اعتبار یک برند ثبت شده چقدر است؟
گواهی که پس از ثبت برند به صاحب آن داده می شود دارای ده سال اعتبار می باشد و پس از گذشت این مدت ساحل برند مجدد باید برند ثبت شده را تمدید کند که برای این تمدید ۶ ماه فرصت خواهد داشت
ثبت برند تجاری
بعد از انتخاب نام تجاری اولین کاری که باید انجام دهید ثبت برند یا علامت تجاری شماست. یعنی اینکه شما آن نام تجاری را در سامانه اداره مالکیت معنوی کشور ( که متولی ثبت علائم تجاری در ایران است ) به ثبت برسانید تا رسمیت یابد و هیچ شخص یا شرکتی بعدا نتواند از آن علامت یا نام در حوزه فعالیت شما، استفاده کند.
گام نخست این است که بدانید چه مراحلی در پیش دارید و چه مجوزی باید داشته باشید، مدارک لازم جهت ثبت برند کدامند؟ هزینه ثبت برند و مدت زمان آن چقدر است؟
با دانستن اینهاست که تازه تصمیم می گیرید اصلا برند ثبت کنید یا نه، شاید اصلا مدارک لازم برای ثبت را در اختیار نداشته باشید.
ما در موسسه راهبران ثبت، علاوه بر مشاوره قبل از اقدام به ثبت برند و لوگو، نکات لازم در مورد انتخاب برند یا طراحی لوگو و علامت تجاری را نیز یاد آور می شویم تا در کنار داشتن برندی خلاقانه و جذاب کسب و کار بی نظیری را رقم بزنید.
مراحل ثبت برند
در اینجا در ۱۱ مرحله ما تمامی مراحل ثبت برند را برای شما خیلی واضح توضیح می دهیم.
۱) انتخاب نام برند
جذابترین مرحله همین انتخاب نام و علامت است. در صورتی که با یک نام در حال فعالیت هستید و قصد دارید همان را ثبت کنید باید به مراحله دوم بروید.
اما در صورتی که هنوز نام تجاری خود را انتخاب نکرده اید باید به دو نکته توجه کنید:
- این نام نباید قبلا ثبت شده باشد
- قابلیت ثبت داشته باشد. یعنی جزو نام هایی که قابلیت ثبت ندارند، نباشد. در ادامه این دسته از نام ها را ذکر کرده ایم.
۲) استعلام نام قبل از ثبت
بعد از انتخاب نام برند، شاید از نظر خودتان برندی که برای شرکت یا واحد صنعتی، تولیدی یا خدماتی خود در نظر گرفته اید برند تک و منحصر به فردی باشد و تا به حال مشابه به آن را ندیده باشید؛ اما شما نمی توانید این ادعا را داشته باشید که تمام برندهای ثبت شده در حوزه فعالیت خود را جهت مشابهت با برند خودتان، بررسی و به این نتیجه رسیده اید که نام که انتخاب کرده اید تک است.
با استعلام برند قبل از ثبت در وب سایت ما، می توانید به راحتی و بدون صرف زمان یا هزینه، از وجود یا عدم وجود مشابهت در برند پیشنهادی خود با سایر برندهای ثبت شده تا به حال اطمینان حاصل کنید.
اگر قبل از اقدام در سامانه، از نام انتخابی خود استعلام نگیرید ممکن است پس از صرف زمان و هزینه ای که برای انجام مراحل بعدی می کنید با اخطار رد برند متوجه مشابهت در آن شوید که در این صورت هم وقت و هم انرژی و هزینه خود را به هدر داده اید.
توجه داشته باشید اگر در طبقه ای که قصد ثبت برند در آن را دارید برندهای مشابهی پیش از این ثبت شده باشند برند پیشنهادی شما رد خواهد شد.
این عدم تشابه را پیش از اقدام به ثبت را به صورت آنلاین می توانید در وب سایت ما استعلام نمایید. استعلام برند قبل از ثبت درصد موفقیت شما در ثبت آن برند را نشان می دهد.
با اطلاع از این موضوع می توانید بدون صرف وقت و هزینه زیاد در صورت وجود تشابه اقدام به تصحیح و ایجاد تغییر در برند پیشنهادی خود نمایید.
استعلام آنلاین از طریق مراجعه به وب سایت موسسه راهبران ثبت پیشنهادی است که بدون صرف هزینه اضافی این کار را برای شما تسهیل می کند برای استفاده از سامانه استعلام آنلاین برند قبل از ثبت به هیچ گونه تخصصی نیاز ندارید.
۳) آماده کردن مدارک مورد نیاز
در رابطه با مدارک مورد نیاز برای ثبت برند به ادامه همین متن بروید تا به طور مفصل از توضیحات مربوطه برای جمع آوری مدارک مورد نیاز استفاده کنید. اسکن این مدارک باید ابتدا هنگام نام نویسی در سایت اداره مالکیت بارگذاری گردد.
فقط بعد از تایید اولیه برند در سایت است که باید نسخه فیزیکی مدارک را تحویل اداره ثبت بدهید و تا قبل از آن نیاز نمی باشد.
۴) ثبت اظهارنامه در سایت اداره مالکیت
پس از آماده سازی مدارک لازم در حقیقت آغاز پروسه ثبت برند تجاری از اینجا شروع می شود که وارد وب سایت مالکیت معنوی کشور می شوید. با ورود به بخش ثبت نام باید اقدام به ثبت نام با وارد کردن مشخصات اولیه نمایید.
بعد از نام نویسی اولیه جهت تایید حساب کاربری در سایت اداره مالکیت معنوی، باید با یک برگه که سایت اداره به شما می دهد به یکی از دفترخانه های اسناد رسمی مراجعه و گواهی امضا جهت تایید حساب دریافت نمایید و سپس با بارگذاری آن در سایت، نام کاربری و کلمه عبور دریافت نمایید.
بعد از تایید حساب کاربری، به بخش ثبت اظهارنامه برند مراجعه و در اینجا لازم است برخی مدارک از جمله کپی شناسنامه، کپی کارت ملی، جواز فعالیت، نمونه برند پیشنهادی در اندازه ۶*۶ سانتی متر و در صورت ثبت برند لاتین، کارت بازرگانی خود را در سیستم آپلود نمایید.
اظهارنامه شما توسط سه کارشناس اداره به نوبت بررسی می گردد و پیامک تایید آن برای شما ارسال می شود البته در صورتی که تمام مراحل را به صورت کاملا اصولی طی کرده باشید!
مدت زمان بررسی پرونده شما به دلیل حجم پرونده های ارسالی حداقل ۱۰ روز و حداکثر ۳۰ روز حدودا طول خواهد کشید.
۵) پرداخت هزینه اظهارنامه در سایت
پس از اقدام به تکمیل اظهارنامه، بایستی هزینه مربوطه به ثبت اظهارنامه را نیز پرداخت کنید تا سامانه اظهارنامه شما را ثبت و روند بررسی پرونده شما را آغاز کند. سپس فرمی به شما داده می شود که حاوی اطلاعات کاربری است.
با مراجعه مجدد به سامانه مالکیت معنوی می توانید با وارد کردن اطلاعات فرم، نام کاربری و پسورد خود را دریافت کنید. حفظ این اطلاعات جزو ملزومات مراجعات بعدی شما به شمار می آید.
6) چاپ آگهی تقاضای ثبت در روزنامه رسمی
پس از بررسی اظهارنامه شما در مدت ۱۰ الی ۱۵ روز، در صورتی که ثبت برند شما بلامانع تشخیص داده شود، درخواست ثبت برند شما به روزنامه رسمی ارسال می شود. در اینجا بایستی هزینه روزنامه رسمی برای آگهی نوبت اول را بپردازید.
چاپ آگهی مورد نظر در روزنامه رسمی و ارسال آن به آدرس شما ممکن است حدود یک هفته به طول میانجامد.
چاپ آگهی تقاضا در روزنامه رسمی به این دلیل است که هر شخص حقیقی یا حقوقی نسبت به ثبت آن اعتراض داشته باشد حقوق مدنی وی اجازه اعتراض به ثبت را می دهد.
در قاون تجارت کشور ما یک ماه بدین منظور فرصت داده می شود. پس از یک ماه در صورتی که هیچ اعتراضی از طرف شخص ثالث صورت نگرفت، شما می توانید حق الثبت برند را پرداخت کنید و ثبت را قطعی کنید.
دقت داشته باشید که گفتیم چاپ آگهی تقاضای ثبت نه چاپ آگهی ثبت برند.
پس از واریز هزینه مربوط به روزنامه رسمی نوبت اول تقاضای ثبت برند پیشنهادی شما شاید پس از یک هفته به چاپ برسد. طبق قانون زمان ۳۰ روزه ای برای انتظار به اعتراض در نظر گرفته شده است.
اگر اعتراضی به صورت رسمی به آن علامت تجاری صورت گرفت که برند پیشنهادی مجددا مورد کارشناسی قرار می گیرد اما اگر در این مدت اعتراضی ثبت نشد، پیغامی مبنی بر ثبت برند بلامانع است دریافت خواهید نمود.
7) مراجعه حضوری به اداره مالکیت
در صورتی که شخصی نسبت به ثبت علائم تجاری شما اعتراض نداشته باشد، بعد از گذشت ۳۰ روز از چاپ روزنامه رسمی، اظهارنامه ثبت شده از طرف کارشناسان مورد تایید واقع می شود.
این موضوع به صورت پیامکی به اطلاع شما خواهد رسید. پس از دریافت پیامک تایید لازم است به صورت حضوری به اداره مالکیت معنوی کشور مراجعه نمایید و اقدام به تشکیل پرونده کنید. به یاد داشته باشید که بایستی اصل یا کپی برابر اصل شده تمامی مدارکی را که به هنگام ثبت آنلاین اظهارنامه آپلود کرده اید به همراه داشته باشید.
8) پرداخت حق الثبت برند
بعد از اینکه ثبت علامت بلامانع تشخیص داده شد و اصل مدارک یا کپی برابر اصل آن به اداره تحویل داده شد، در سامانه ثبت برند به شما اجازه داده می شود که حق الثبت را پرداخت نمایید.
هزینه حق الثبت برای یک طبقه به شرح زیر است:
ثبت برند حقیقی ۱۲۰ هزار تومان + هر طبقه اضافه ۱۰ هزار تومان
ثبت برند حقوقی ۲۴۰ هزار تومان + هر طبقه اضافه تر ۲۰ هزار تومان
یعنی اگر شما یک برند شخصی را در ۳ طبقه ثبت می کنید هزینه حق الثبت آن اینگونه محاسبه می شود.
۱۲۰ هزار تومان ( به ازای یک طبقه پایه ) + ۲۰ هزار تومان ( دو طبقه اضافه تر ) در مجموع ۱۴۰ هزار تومان برای ۳ طبقه
۹) پرداخت هزینه روزنامه رسمی نوبت دوم
اما چرا روزنامه دوم؟ بعد از طی مراحل بالا و پرداخت حق الثبت برند در سامانه این برند به شما تعلق می گیرد، اما نیاز است این موضوع به اطلاع عموم برسد. پس برای بار دوم به عنوان آگهی رسمی ثبت علامت تجاری در روزنامه رسمی چاپ می شود که این برند در فلان طبقه به نام فلانی ثبت گردید.
تصدیق ۱۰ ساله ثبت برند
مرحله نهایی تحویل گرفتن گواهی ۱۰ ساله برند است. پس از چاپ دو روزنامه رسمی، یک نسخه از این دو روزنامه را بایستی به همراه اظهارنامه ثبت برند و نمونه برند ۶*۶ (۱۰ تصویر در یک صفحه) به اداره مالکیت معنوی ببرید و با ارائه رسید، غول مرحله آخر را شکست و سند برند ثبت شده را تحویل بگیرید.
مدارک ثبت برند
مدارک ثبت برند در صورتی که به نام شخص حقیقی باشد یا به نام اشخاص حقوقی و شرکت ها متفاوت است.
مدارک لازم برای اشخاص حقیقی متقاضی ثبت برند:
- تصویر شناسنامه شخص حقیقی
- تصویر کارت ملی شخص حقیقی
- تصویر کارت بازرگانی (در صورت لاتین بودن برند پیشنهادی)
- تصویر مجوز فعالیت ( یک نوبت باید در دفاتر اسناد رسمی تایید شود )
- اطلاعاتی از قبیل آدرس، کد پستی، آدرس الکترونیکی، شماره تلفن همراه و شماره تلفن ثابت شخص حقیقی
مدارک لازم برای اشخاص حقوقی متقاضی ثبت برند:
- تصویر شناسنامه تمام افرادی اعم از مدیران، سهامداران یا شرکا که در شرکت مورد نظر حق امضا دارند.
- تصویر کارت ملی تمام افرادی اعم از مدیران، سهامداران یا شرکا که در شرکت مورد نظر حق امضا دارند.
- تصویر مجوز فعالیت
- کپی روزنامه رسمی تاسیس
- کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات
- تصویر کارت بازرگانی (در صورت لاتین بودن برند پیشنهادی)
- اطلاعاتی از قبیل آدرس، کد پستی، آدرس الکترونیکی، شماره تلفن همراه و شماره تلفن ثابت افرادی که در شرکت حق امضا دارند.
مدت زمان ثبت برند
در حالت کلی مدت زمان ثبت برند در ایرام کمتر از دو ماه نیست. این مدت زمان از مجموع زمان لازم برای بررسی تقاضا توسط کارشناسان، اقدام به تشکیل پرونده حضوری، انتظار برای چاپ روزنامه رسمی و مدت سی روزه اعتراض به ثبت برند، چاپ روزنامه رسمی ثانویه و مراجعه حضوری برای دریافت سند مالکیت برند ثبت شده ناشی می شود.
ثبت برند در ایران
همانطور که در بالا گفتیم برای ثبت علائم تجاری در ایران باید یک جواز فعالیت داشته باشید و برندتان قبلا ثبت نشده باشید.، برای جواز هم مجوز های مختلفی هست که مورد تایید است
به طور مثلا برای ثبت برن شرکتی، اساسنامه شرکت در صورتی که موضوع فعالیتتان مرتبط باشد همراه با یک مجوز فعالیت مورد تایید است که این مجوز می تواند جواز تاسیسی باشد که ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد.
شرایط ثبت برند
- برندهایی که در آنها از علایم رسمی کشور استفاده شده است همچون نشان جمهوری اسلامی ایران یا آرم هلال احمر و …
- برندهایی که پیش از این ثبت شده اند (برای مواجه نشدن با این مشکل استعلام برند قبل از ثبت به صورت حضوری یا آنلاین، توصیه می شود)
- برندهایی بر خلاف عفت عمومی یا نظم جامعه
- برندهایی که در آنها عباراتی منسوب به ایران همچون انقلاب یا دولت و … وجود داشته باشد
- برندهایی که عبارت به کار رفته آنها به صورت کلی یا عمومی باشد مانند پارچه و …
آیا اجباری در ثبت برند وجود دارد؟
قانون تجارت کشور ثبت برند را جز در موارد زیر برای هیچ شرکت یا واحد تولیدی، خدماتی و تجاری اجبار نکرده است:
- ثبت برند لوازم آرایشی که به صورت مستقیم روی پوست استفاده می شوند
- داروهای مخصوص مورد استفاده پزشکان
- محصولات غذایی عرضه شده در بسته بندی یا ظروف مخصوص
- نوشیدنی ها و آب های گازدار
ثبت لوگو
ثبت لوگو در واقع همان ثبت علائم تجاری است با این تفاوت که همراه اسم برند یک لوگو و نشان تجاری نیز هنگام ارسال درخواست، ارسال می شود.
اعتبار برند ثبت شده چقدر است؟
در ابتدای اقدام به ثبت برند اظهارنامه ای تکمیل می شود که اعتبار برند ثبت شده از تاریخ تکمیل آن آغاز می شود و تا ۱۰ سال ادامه دارد.
هزینه ثبت برند
موضوع دیگری که در رابطه با هزینه ثبت برند باید به آن توجه کنید این است که نوع شرکت هم تاثیر به سزایی بر روی هزینه ها دارد. به عنوان مثال هزینه ثبت برند برای شرکت های سهامی عام، شرکت های سهامی خاص و شرکت های مسئولیت محدود تفاوت هایی دارد که البته این هزینه برای شرکت های سهامی عام بیش از دیگر شرکت ها می باشد، لازم به ذکر است که این موضوع برای برندهای حقوقی کاربرد دارد و هزینه ثبت برند برای شخص حقیقی متفاوت خواهد بود.
هزینه ثبت برند و لوگو
در مطالب بالا گفتیم که هزینه ثبت یک برند به فاکتورهای بسیاری بستگی دارد و در این قسمت قصد داریم در رابطه با این فاکتورها مطالبی را بیان کنیم.
- ثبت اظهارنامه هزینه هایی را به دنبال خواهد داشت که هزینه این اظهارنامه برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت می باشد.
- برای هر برند طبقه هایی وجود دارد که ثبت هر طبقه هزینه خاصی را به دنبال خواهد داشت.
- در ادامه هزینه ای از شما دریافت می شود که به حق الثبت معروف می باشد، این هزینه برای ثبت نشان تجاری شما دریافت خواهد شد.
- هزینه دیگری هم در هنگام ثبت برند از شما دریافت می شود و برای تمدید زمان برند شما می باشد.
در حالت کلی هر برند تنها ده سال انقضاء دارد و در هر دوره تمدید مبلغ حق الثبت از شما دریافت خواهد شد، لازم به ذکر است که در صورت دیر کرد برای پرداخت این هزینه جریمه خواهید شد و باید نصف هزینه حق الثبت را هم به عنوان جریمه بپردازید.
- انتقال قرارداد هم هزینه دیگری برای شما به دنبال خواهد داشت.
- مجوز بهره برداری و فکس هم هزینه ای مجزا را به دنبال خواهد داشت.
- هزینه ای هم بابت فسخ یا خاتمه باید بپدازید که به ازای هر طبقه این هزینه هم بیشتر خواهد شد.
- در صورتی که اظهارنامه تنظیم شده به اصلاح نیاز داشته باشد، هزینه ای هم بابت این اصلاح پرداخت خواهید کرد.
- در صورتی که نیاز به انتقال اظهارنامه دارید، هزینه ای هم بابت آن پرداخت خواهید کرد.
- ثبت تغییرات هم هزینه جدایی را برای شما به دنبال دارد که البته اگر این تغییرات در انتقال مالکیت باشد، هزینه ای را پرداخت نخواهید کرد، در هنگام پرداخت هزینه ها به شرکت های ثبتی به این مورد توجه داشته باشید.
- یک گواهی المثنی هم برای شما صادر می شود که هزینه دیگری را هم برای شما به دنبال خواهد داشت.
- بعد از بیان مطالب بالا حال باید به نکته بسیار مهمی اشاره کنیم که باعث خوشحالی و رضایت شما خواهد شد. کارشناسان ما در موسسه کاج به دنبال این هستند که کارهای ثبتی را برای شما ساده و آسان کنند، از این رو به شما پیشنهاد می دهیم که در انتخاب شرکتی که کارهای ثبتی شما را انجام می دهد، نهایت دقت خود را به کار بگیرید تا نیازهای شما به درستی برطرف شود.
- در مطلب بالا هزینه هایی را بیان کردیم که مرکز مالکیت معنوی برای ثبت برند از شما دریافت می کند و باید بدانید که از این هزینه ها مبلغی به شرکت ارائه دهنده خدمات نمی رسد، اما به هر حال کارشناسان ما برای آن که خدماتی را به شما ارائه دهند، هزینه مشخصی را دریافت می کنند که این هزینه ها متناسب با خدماتی است که به شما ارائه خواهد شد، به همین دلیل برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با کارشناسان راهبران ثبت تماس بگیرید.
طبقات ثبت برند
بدون شک اگر در وادی ثبت علامت تجاری و مسائل مربوط به آن وارد شده باشید بسیار دیده اید که گفته می شود برند پیشنهادی باید در طبقه خاص خود منحصر به فرد باشد. اما منظور از این طبقه و طبقه بندی در ثبت برند چیست؟
منظور از طبقه بندی در ثبت برند و علائم تجاری این است که محصولات و کالاها یا خدمات مختلف در طبقه های خاصی قرار می گیرند و ثبت برند مشابه در آن طبقه است که غیرمجاز می شود.
به عنوان مثال:
طبقه اول شامل مواد شیمیایی صنعتی، آزمایشگاهی و همچنین مواد شیمیایی مورد استفاده در عکاسی، کشاورزی، نگهدارنده های غذایی، چسب های صنعتی، رزین های مصنوعی، مواد مورد استفاده در لحیم کاری و آبکاری، ترکیبات دباغی، مواد اطفای حریق و … است.
وقتی یک شرکت تولید کننده مواد شیمیایی صنعتی برند خاصی را به نام خود به ثبت می رساند دیگر هیچ شرکتی فعال در زمینه موارد مذکور در طبقه اول مجاز به ثبت برند مشابه به آن نیست.
طبقه دوم شامل رنگ ها، لاک ها، روغن ها، مواد ضد زنگ، صمغ های طبیعی، چاپگرها، مواد تثبیت کننده رنگ، ورق های نقاشی و … است
طبقه سوم بیشتر مواد آرایشی و بهداشتی را شامل می شود.
طبقه بندی خدمات نیز در دسته بندی های مختلف خدماتی چون خدمات ساختمانی، تعمیرات و نصابی را از خدمات بیمه و امور مالی و پولی مجزا ساخته است. این یک نمونه از طبقه بندی در انواع خدمات می باشد که به عنوان مثال برای درک مطلب بیشتر آورده شده است.
در قانون تجارت کشور طبقه بندی علامت تجاری در ۴۵ طبقه صورت گرفته است که طبقات ۱ تا ۳۴ مخصوص محصولات و کالاها و طبقات ۳۵ تا ۴۵ طبقات مخصوص خدمات هستند. برای اطلاع از جزئیات طبقه بندی های مختلف می توانید به منابع مربوطه مراجعه و یا با کارشناسان ما در موسسه ثبت شرکت کاج تماس حاصل نمایید.
لازم به ذکر است که برخی افراد در مراجعه به منابع مربوط به طبقه بندی کالاها و خدمات نمی توانند صنف مورد نظر خود را بیابند؛ به یاد داشته باشید که هر یک از مواردی که در طبقه خاصی قرار می گیرند خود دارای زیر شاخه هایی هستند که ممکن است فعالیت مورد نظر شما در زیر مجموعه وجود داشته باشد.