چگونه برند خود را استعلام کنیم؟

اگر در حال خواندن این مقاله هستید حتما با اهمیت ثبت برند آشنایی دارید. به همین دلیل هم سر شما را با مقدمه‌چینی درد نخواهیم آورد. مستقیما به جواب سوالات زیر خواهیم پرداخت:

  • اهمیت استعلام برند چیست؟
  • چگونه نام برند تجاری خود را استعلام کنیم؟

اگر قصد ثبت برند دارید، ما در موسسه راهبران ثبت در خدمت شما هستیم.

ستعلام برند

باید به این نکته توجه داشته باشید که برای جلوگیری از مشکلات بعدی در راه ثبت برند خود ابتدا باید اقدام به استعلام قبل از ثبت نمایید. بدین صورت که باید ببینید در طبقه مورد نظر که همان گروه کالا یا خدمات مورد نظر شما می باشد آن برند یا مشابه آن ثبت شده است یا خیر. استعلام برندهای ثبت شده در ایران علی الرغم ساده بودن، تخصصی بوده و به همین راحتی نمی باشد چون بسیاری از برند هایی که به هنگام استعلام تصور شده که آزاد می باشد در مرحله ثبت اخطار خورده و رد می شوند.

چرا باید پیش از ثبت برند آن را استعلام کنیم؟

ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که اگر شما یک برند تجاری را در یک حوزه‌ی خاص (به طور مثال مواد غذایی) ثبت کنید، نه تنها اشخاص دیگر نمی‌توانند آن نام تجاری را برای خود برگزینند، بلکه امکان مالکیت نام‌های مشابه از نظر فرم و محتوا هم از آن‌ها سلب می‌شود. به عنوان نمونه اگر شخصی برند «ماتیس» را در حوزه‌ی آرایشی و بهداشتی به نام خود ثبت کند، شخص دیگری قادر نخواهد بود که نام‌هایی چون ماتیسا و ماهتیسا را در حوزه‌ی آرایشی و بهداشتی برای برند خب برگزیند. 

برعکس این حالت هم صادق است. تصور کنید که شخصی برند ماتیس را به نام خود ثبت کرده و شما بدون آگاهی از این برند قصد ثبت نام «ماتیسا» را برای برند خود دارید. اگر شما پیش شروع مراحل قانونی اقدام به استعلام برند نکنید، بعد از صرف زمان و هزینه‌ی زیاد متوجه خواهید شد که امکان ثبت نام ماتیسا را برای برند خود ندارید و مجبورید مراحل ثبت برند را از ابتدا شروع کنید. پس راه ساده‌تر و عقلانی‌تر این است که پیش از ثبت برند، به طور حرفه‌ای اقدام به استعلام نام تجاری مورد نظر کنید. 

همیت استعلام برند قبل از ثبت و مزایا آن چیست؟

درمجموع، باید گفت آگاهی از برندهای ثبت‌ شده یکی از پیش‌شرط‌هایی است که باید قبل از ثبت برند آن را انجام دهید. در‌صورتی‌که با استعلام علائم تجاری قبلاً چنین چیزهایی وجود داشته باشند، شما نباید آن‌ها را مجدداً برای شرکت یا کسب‌و‌کار خود انتخاب کنید. چرا که درخواست شما در پروسه‌ای زمان‌بندی ‌شده پس از ارسال اظهارنامه، به ‌وسیله کارشناسان اداره مالکیت معنوی بررسی می‌شود. احتمال آن که درخواست شما برگشت داده شود، وجود دارد.

از دیگر مزایای استعلام برند مالکیت معنوی می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

  • از ثبت برند تکراری حتی در‌صورتی‌که کارشناسان هم به این موضوع قائل نشوند، جلوگیری می‌کند. این کار باعث می‌شود تا محصولات و خدماتی که ارائه می‌کنید، از دیگران متمایز شود.
  • از سوء‌تفاهم‌هایی که براثر مشابهت یا یکسان‌بودن برند شما ایجاد می‌شود، جلوگیری می‌کند. این سوء‌تفاهم ها می‌تواند از سوی مشتریان یا شرکت‌ها ایجاد شود.
  • نام و برند شما به‌گونه‌ای منحصر‌به‌فرد می‌شود. این کار می‌تواند ارزش و اعتبار آن را در یک حوزه بالاتر ببرد.
  • شما می‌توانید از برندهایی که دقیقاً مشابه شما ثبت شده‌اند، مطلع شوید.
  • شما می‌توانید با استعلام برند، از وجود شرکت‌های مشابه در‌زمینه کاری خود یا سایر حوزه‌ها نیز اطلاع کسب کنید. این کار می‌تواند منجر به همکاری شما با آن‌ها نیز شود.
  • به این نکته توجه کنید که در برخی موارد، برند شما به‌دلیل تشابه در نظر گرفته نمی‌شود.

استعلام برندهای ثبت شده در ایران

همانطور که در بالا گفته شد برای جلوگیری از این مشکلات ابتدا باید اقدام به استعلام قبل از ثبت نمایید. بدین صورت که باید ببینید در طبقه مورد نظر که همان گروه کالا یا خدمات مورد نظر شما می‌باشد آن برند یا مشابه آن ثبت شده است یا خیر.

استعلام برندهای ثبت شده در ایران علی الرغم ساده بودن، تخصصی بوده و به همین راحتی نمی‌باشد چون بسیاری از برندهایی که به هنگام استعلام تصور شده که آزاد می‌باشد در مرحله ثبت اخطار خورده و رد می‌شوند.

روش استعلام برند ثبت شده

شما برای استعلام برندهای ثبت شده سه راه پیش رو دارید که عبارتند از :

  1. می‌توانید به سایت اداره مالکیت صنعتی مراجعه کنید و از این طریق به استعلام برند خود بپردازید. نکته‌ای که باید بدان توجه کنید این است که در این سامانه، برندهای در حال ثبت که هنور روند ثبت آن‌ها تکمیل نشده در نظر گرفته نمی‌شوند.
  2. استعلام علامت تجاری از طریق سامانه مالکیت معنوی. وارد سامانه مالکیت معنوی شوید در منو افقی اصلی سایت روی میزخدمات الکترونیک را کلیک کرده و منتظر نمایش ستون‌ها شوید. صفحه بارگزاری شده تحت عنوان اطلاعات پایه جستجو برای شما نمایش داده می‌شود که در آن فیلدهای زیادی وجود دارد و شما می‌توانید با توجه به برند خود استعلام لازم را از دید خود بگیرید.
  3. به عنوان آخرین راه، شما می‌توانید حضوری به اداره ثبت مراجعه کنید. دقت کنید که حجم کارها در این اداره زیاد است و پرونده‌های بسیاری برای بررسی وجود دارد. علاوه بر آن اداره ثبت در ایران شعبه‌ای ندارد و تنها در تهران مستقر است.

برای استعلام برند تجاری به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

به طور کلی قوانین انتخاب نام تجاری در ایران سختگیرانه است. یعنی قانون در این مورد بگونه‌ای نوشته و اعمال می‌شود که از برندهایی که پیش از این ثبت شده‌اند به خوبی محافظت کند و امکان سوءاستفاده‌ی عمدی و سهوی را از دیگران بگیرد. تشخیص این موضوع که چه نام‌های برای یک برند در یک حوزه‌ی تجاری خاص قابل ثبت هستند برای افراد غیرمتخصص دشوار است. استعلام دقیق برند تجاری علاوه بر تخصص لازم در زمینه‌های ثبتی و حقوقی، نیاز به تجربه‌ی کافی در این حوزه دارد. معمولا کارشناسان شرکت‌های تجاری فعال در حوزه‌ی ثبت برند به دلیل تجربه‌ی زیاد توانایی امکان‌سنجی دقیق ثبت نام‌های تجاری را دارند. 

سایت استعلام ثبت برند:

آدرس اینترنتی ipm.ssaa.ir مرجع رسمی استعلام آنلاین برند تجاری است. این وبسایت متعلق به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است. برای استعلام آنلاین و رایگان نام تجاری مورد نظرتان باید به بخش «جستجو در پرونده‌های علائم تجاری» مراجعه کنید. در این بخش فیلدهای زیر را خواهید دید که باید تکمیل کنید:

  • عنوان علامت
  • تطابق بر مبنای
  • طبقه‌بندی کالاطبقه‌بندی تصویر
  • شماره ثبت
  • شماره اظهارنامه
  • وضعیت اظهارنامه
  • نوع شخص
  • تاریخ اظهارنامه از
  • تاریخ اظهارنامه تا
  • نام
  • نام خانوادگی
  • شماره ملی

تکمیل این بخش‌ها لزوما پیچیدگی زیادی ندارد، ولی در بسیار موارد و برای بسیاری از کالاها و خدمات حتی تعیین طبقه‌بندی کالا و یا خدمت هم نیاز به تجربه‌ی کافی در زمینه‌ی ثبت و استعلام برند دارد.

پرسش‌های متداول در مورد جستجوی علائم تجاری و استعلام برندها 

     اهداف پشت استعلام یک برند چیست؟

    معمولا با دو هدف یک برند را استعلام می‌کنند. هدف اول این است که از برندی که پیش از این ثبت شده اطلاعات مربوط به مالک یا مالکین آن را به دست آوردند. دلیل دوم این است تا بررسی کنند که در صورت ثبت نشدن آن برند اقدام به ثبت آن کنند.

    برای استعلام برندهای ثبت شده چه کاری باید انجام داد؟

    رای استعلام برند ثبت شده دو راه در پیش رو دارید. روش اول و ساده‌تر این است که در همین وبسایت درخواست خود را قرار دهید تا ما برای شما جستجو کنیم. روش دوم این است که به وبسایت ipm.ssaa.ir مراجعه کنید.

    در زمان استعلام برند، به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

    حتما توجه داشته باشید که برندی که قصد استعلام آن را دارید در «طبقات برند» مورد نظر شما باشد. از طرفی ممکن است در زمانی که شما در حال ثبت یک برند هستید، اشخاص دیگری در حال ثبت یک برند مشابه با شما باشند. بهتر است که این کار را به کارشناسان راهبران ثبت بسپارید تا این کار را به طور رایگان و کاملا حرفه‌ای برای شما انجام دهند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    فهرست مطالب

    enemad-logo

    مراقب کلاهبرداران باشید!
    راهبران ثبت هیچ شعبه ی دیگری ندارد
    به آدرس سایت توجه کنید:

    www.raasabt.ir