تفاوت هیات مدیره – هیات موسس و هیات امنا

اعضای شرکت

هیات امنا

هیات امناء، مجموعه اشخاصی هستند که در ساختارهای غیر شرکتی همانند بنیادها، کانون ها، موسسات، سازمان ها به عنوان عالی ترین رکن تصمیم گیرنده و سیاست گذار عمل می کنند و عالی ترین سطح اختیارات از جمله اختیار تغییر اساسنامه و اختیار انحلال سازمان و موسسه و….را دارند.

در ساختارهای غیرشرکتی، انتخاب و عزل هیات مدیره نیز معمولا جزء اختیارات هیات امناء می باشند.

هیات امناء به عنوان عالی ترین رکن تصمیم گیری در شخص حقوقی (ساختارهای حقوقی غیر شرکتی) ایفای نقش می کند.

هیات موسس

هیات موسس در حقیقت مجموعه اشخاصی هستند که بنیانگذاران شخص حقوقی (در ساختارهای حقوقی غیر شرکتی) هیات موسس پس از آنکه شخص حقوقی را بنیان گذاشتند و آن را به ثبت رساندند و اولین مدیران و بازرس و…را انتخاب کردند کار و حیاتشان پایان می پذیرد.

هیات مدیره

هیات مدیره به عنوان اصلی ترین رکن اداره کننده در شخص حقوقی (ساختارهای حقوقی غیر شرکتی) ایفای نقش می کند.

در بعضی از ساختارهای حقوقی غیر شرکتی، وظایف هیات مدیره را هیات امناء عهده دار است و هیات امناء یکی از افراد عضو خود یا حتی خارج از عضو خود را به عنوان مدیر یا رئیس بر می گزیند.

در شرکت ها که نوع دیگری از ساختارهای حقوقی هستند رکن و گروهی هیات امناء نداریم. در شرکت ها مجمع عمومی فوق العاده شرکت که متشکل از سهامداران شرکت می باشند دارای عالی ترین سطح اختیارات از جمله برای تغییر اساسنامه و انحلال شرکت می باشند.

در ساختارهای شرکتی، انتخاب و عزل هیات مدیره در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده نیست بلکه در صلاحیت مجمع عمومی عادی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

enemad-logo

مراقب کلاهبرداران باشید!
راهبران ثبت هیچ شعبه ی دیگری ندارد
به آدرس سایت توجه کنید:

www.raasabt.ir